Markus Reuber, доктор медичних наук, професор, Академічне відділення неврології, університет Шеффілда, Королівська лікарня Халламшира, Glossop Road, Sheffield, S10 2JF
В даний час широко визнано, що інвалідність, пов'язана з епілепсією, - це не просто сума всіх епілептичних нападів, які зазнала людина. Звичайно, більшість нападів призводять до інвалідності, але вони є лише одним – хоча і важливим – проявом епілепсії (1). Інвалідність, яка пов'язана з нападами, часто ускладняються безпосередньо пре- і постіктальнимі симптомами, їх більш стійким впливом на фізичне і психічне здоров'я, а також реакцією на напади - на особистому, сімейному і громадському рівні. Хоча це здається досить складним, на інвалідність, з якою стикаються люди з епілепсією, також впливає основна причина їх розладу і те, як вона змінюється з плином часу. У дітей існує додатковий вимір впливу епілепсії на освіту. Неоптимальне лікування епілепсії у дитячому та підлітковому віці не тільки призведе до інвалідності та несприятливих наслідків в цей конкретний період життя людини. Неоптимальне використання можливостей отримання освіти, ймовірно, матиме незворотні наслідки для життєвих шансів пацієнтів.
Мій Вибір як редактора з поточного журналу «Seizure» узагальнює результати оригінального дослідження Reidar P. Lystad et al., який характеризує, наскільки сильно епілепсія впливає на формальну освіту в дитячому та підлітковому віці (2). У цьому популяційному дослідженні порівнюються показники освіти у дітей, госпіталізованих з епілепсією в Новому Південному Уельсі, Австралія, з показниками дітей, не госпіталізованих з цим розладом (статистика госпіталізацій надає найбільш надійні статистичні дані про епілепсію в дитячому та підлітковому віці в Австралії, за оцінками авторів, 80% молодих людей з епілепсією в цій країні госпіталізуються після її початкового прояву з нападами. Таким чином, ця група пацієнтів вважається досить репрезентативною для всіх дітей і підлітків, які страждають на епілепсію. До 20% пацієнтів, які не госпіталізовані, як правило, мають неускладнену епілепсію.
Було виявлено, що молоді люди, які госпіталізовані з епілепсією, в три рази частіше, ніж у порівнянні контрольні групи, що не поступили в лікарню, не досягли національного мінімального стандарту за рахунком (ОР: 3,40; 95% ДІ 2,76‒4,18) і читанням (ОР: 3,15; 95% ДІ 2,60‒3,82) в порівнянні з однолітками, які підібрані за віком, статтю та соціально-економічним статусом. Молоді люди, які були госпіталізовані з епілепсією, мали на 78% вищий ризик не закінчити 10-й рік (ОР: 1,78; 95% ДІ 1,14‒2,79), на 18% вищий ризик не закінчити 11-й рік (ОР: 1,18; 95% ДІ 0,97-1,45) і на 38% вищий ризик не закінчити 12-й рік навчання(ОР: 1,38; 95% ДІ 1,14-1,67) порівняно з контрольною групою, яка не була госпіталізована.
Хоча це популяційне дослідження не може розповісти нам про конкретні причини низьких освітніх досягнень молодих людей з епілепсією, тобто в якій мірі винні напади, медикаментозне лікування, стигматизація, супутні розлади або основна патологія, що викликає епілепсію, його суворі результати привертають увагу до потенційно запобіжного збитку, що наноситься життю молодих людей з епілепсією, шанси молодих людей з епілепсією і вимагають подальших досліджень з вивчення причинно-наслідкових зав’язків і тестування втручань.
Література
- Olusanya BO, Wright SM, Nair MKC, et al. Global burden of childhood epilepsy,
intellectual disability, and sensory impairments. Pediatrics. 2020;146(1):e20192623
- Lystad RP, McMaugh A, Herkes G, Badgery-Parker T, Cameron CM, Mitchell RJ. The impact of childhood epilepsy on academic performance a population-based matched cohort study. Seizure 2022; 99:91-98.